Joost Hartman, voorheen partner bij het Leidse reclamebureau Hart voor de Zaak en TradeMade, wordt algemeen directeur bij DsignMarking in Wassenaar. Hierdoor krijgt de bestaande directeur Derek Peters de kans zich volledig te focussen op waar zijn hart ligt: het voeren van de creatieve regie. De uitbreiding van de directie markeert een nieuwe levensfase van het bureau dat merken zichtbaar maakt met signing, visual branding en design.

‘Met Joost erbij kunnen we onze klanten nog meer full service bieden op het terrein van signing, visual branding en design. We bieden strategie, concept en realisatie’, vertelt Derek Peters. ‘Dus we denken mee, we ontwerpen en we voeren de plannen ook uit. Zo zorgen we dat exterieurs en interieurs van winkels, kantoren, scholen en ziekenhuizen de aankleding en bewegwijzering krijgen die passen bij hun merkbeleving en de gevraagde functionaliteiten. En dat doen we ook voor wagenparken en ferries. We vertalen bestaande merken door naar zichtbare middelen. Waar nog geen merknaam of logo is, ontwikkelen we die. Omdat steeds meer klanten zich graag van A tot Z door ons laten bedienen, is ons aanbod zo diep geworden. Dat maakt het heerlijk om mijn handen nu helemaal vrij te hebben voor de creatieve begeleiding van vormgevers, artdirectors, copywriters, fotografen, illustratoren en meer. En voor een strategisch potje sparren hebben we met Joost een ervaren reclameman aan boord die de perfecte gesprekspartner is voor communicatie- en facility managers. We kennen elkaar trouwens al jaren als klant. En nu dus als partners.’

Joost Hartman vindt het verschil tussen zijn vorige bureaus en DsignMarking minder groot dan het voor een buitenstaander wellicht lijkt. ‘De laatste 10 jaar zijn merken steeds dichter naar de mensen toegekomen. Enerzijds via sociale media, waar mijn vorige bureau sterk in is, en anderzijds door fysiek de ontmoeting met de doelgroep te realiseren. Dat laatste trekt mij nog meer omdat het zo concreet en tastbaar is. DsignMarking helpt klanten bij die ontmoeting door gebouwen, winkels, objecten en auto’s te laden met hun merkwaarden. Van bijna alles kun je een communicatiemiddel maken. En de technologische ontwikkelingen om dat te doen bevinden zich in een stroomversnelling. Denk aan de opkomst van privacy folies die je met een stroompje van transparant traploos naar ondoorzichtig maakt of aan smart folies waar je direct op projecteert. Dit soort producten ontwikkelen we in eigen huis door tot pasklare merkdragers voor onze klanten.’

[links op de foto Derek Peters, rechts Joost Hartman]